Tak zwana Uchwała Krajobrazowa Gdańska to zbiorczy dokument poświęcony regulacji zapisów dotyczących sytuowania w przestrzeni Naszego Miasta elementów znaczących, takich jak reklamy, szyldy, obiekty małej architektury, np.: ławki, place zabaw, ogrodzenia. Celem dokumentu jest wytyczenie jasnych, demokratycznych reguł umieszczania tych elementów w przestrzeni wspólnej i co za tym idzie poprawa wizerunku całego miasta, począwszy od zabytkowego Głównego Miasta, przez dzielnice mieszkaniowe, tereny przemysłowe a na terenach rekreacyjnych kończąc.
Obecny do dnia dzisiejszego brak regulacji prawnych dotyczących umieszczania w przestrzeni publicznej reklam, szyldów czy nawet ławek skutkował trudnym dla nas wszystkich zjawiskiem marginalizacji, degradacji i często nawet oszpecania wielu obszarów naszego miasta. Zjawisko to doprowadziło do powstania szumu, czy nawet chaosu reklamowego negatywnie odznaczającego się w krajobrazie. W tak zwanym stłoczeniu reklama staje się coraz mniej czytelna, a przez to - mniej skuteczna. Prowadzi to do powstawania coraz większych i agresywniejszych reklam czego rezultatem jest przestrzeń zaśmiecona reklamami, które mało kto tak naprawdę widzi a co dopiero czyta.
Miasto w sytuacji postępującej degradacji naszego krajobrazu pozbawione było podstawy prawnej do walki z często egoistycznym zagarnianiem przestrzeni. Po wejściu w życie Uchwały miasto będzie mogło reagować na zjawisko dewastacji – to sprawa podstawowa. Istotniejszą korzyścią z wprowadzenia uchwały jest fakt, że będzie ona koncepcją estetyczną dla Gdańska. Uchwała stanie się punktem odniesienia, wizją plastyczną i instrumentem współpracy miasta z jego mieszkańcami w procesie tworzenia harmonijnej, czystej estetycznej przestrzeni z której wszyscy korzystamy. Zapisy uchwały ujednolicą estetycznie nasze dzielnice, co sprawi że będą one czyste, informacje w mieście czytelne i spójne.
Właśnie dlatego warto zaznaczyć, że wprowadzenie w życie zapisów Uchwały Krajobrazowej nie będzie prowadziło do całkowitego zakazu umieszczania reklam czy szyldów. Raczej, zapisy uchwały ukierunkują wysiłki reklamodawców, przedsiębiorców i skłonią ich do stosowania reklamy stonowanej, kulturalnej, szanującej kontekst miejsca i przede wszystkim szanującej Użytkownika. Uchwała Krajobrazowa będzie jednym, zbiorczym dokumentem regulującym wszystkie zagadnienia związane z obecnością w mieście wspomnianych obiektów. Oznaczać to będzie znaczące uproszczenie dla mieszkańców i przedsiębiorców – wszystkie zapisy będą zamieszczone w jednym dokumencie co znacząco ułatwi proces załatwiania formalności związanych umieszczaniem obiektów reklamowych, informacyjnych i elementów małej architektury w mieście.
Powstawanie Uchwały poprzedziły prawie 3-letnie studia pracowników jednostek miejskich, współpracujących z nimi przedstawicieli nauki oraz organizacji pozarządowych nad zagadnieniem reklamy w Gdańsku. W ramach przygotowań przeprowadzono inwentaryzację typów i ilości reklam, obiektów małej architektury, ławek, płotów w mieście. Sporządzono analizy urbanistyczne, przeprowadzono badania ankietowe i konsultacje społeczne oraz zorganizowano otwarte konferencje służące rzetelnemu zbadaniu estetycznej kondycji Gdańska oraz wysłuchaniu wszystkich zainteresowanych. Wnioski z tych trzech lat pracy zostały zsyntetyzowane i wprowadzone do zapisów Uchwały.
Wyrażam nadzieję, że wprowadzenie tej uchwały nie skończy się jedynie na usunięciu nielegalnych reklam a rozpocznie wieloletni proces dialogu na temat znaczenia i sposobów poprawy krajobrazu Gdańska. Dialog ten przyczyni się do zwiększonej świadomości tego, że krajobraz jest dobrem wspólnym, które świadczy o naszym szacunku do otoczenia i siebie nawzajem.